Rim 9, 19 – 33
Povieš mi azda: „Prečo potom ešte karhá? Kto sa môže vzoprieť jeho vôli?!“ Ale kto si ty, človeče, že odvrávaš Bohu?! Vari povie výtvor tomu, kto ho vytvoril: „Prečo si ma takto urobil?“ Alebo nemá hrnčiar moc nad hlinou, aby z tej istej hmoty urobil jednu nádobu na vznešené účely a druhú na všedné? A čo ak Boh chcel ukázať svoj hnev a prejaviť svoju moc, a preto s veľkou trpezlivosťou znášal nádoby hnevu, pripravené na záhubu, a ukázať bohatstvo svojej slávy na nádobách milosrdenstva, ktoré pripravil na slávu, na nás, ktorých povolal nielen zo Židov, ale aj z pohanov?! Ako aj u Ozeáša hovorí: „Nazvem Nie môj ľud Mojím ľudom a Nemilovanú Milovanou. A na mieste, kde sa im hovorilo: ,Vy nie ste môj ľud‘, tam sa budú volať synmi živého Boha.“ A Izaiáš volá nad Izraelom: „Keby bolo synov Izraela toľko ako piesku v mori, len zvyšok sa zachráni, lebo Pán splní svoje slovo dokonale a rýchlo na zemi.“ A ako predpovedal Izaiáš: „Keby nám Pán zástupov nebol ponechal potomstvo, boli by sme ako Sodoma, Gomore by sme boli podobní.“ Čo teda povieme? Že pohania, ktorí sa neusilovali o spravodlivosť, dosiahli spravodlivosť, a to spravodlivosť, ktorá je z viery. Izrael sa však usiloval o zákon spravodlivosti, a k zákonu nedospel. Prečo? Preto, že nevychádzal z viery, ale zo skutkov. Narazili na kameň úrazu ako je napísané: „Hľa, kladiem na Sione kameň úrazu a skalu pohoršenia; kto v neho verí, nebude zahanbený.“
|
|
Pavol sa pomocou Biblie usiluje dokázať, že Boh milosrdenstva naďalej túži spasiť ľudstvo. Jeho vernosť prísľubom sa nestráca. Tí Izraeliti, ktorí sa spoliehali na zákon ako na zdroj spásy a spravodlivosti a neuverili v Krista, sú zodpovední za svoje poblúdenie a nedosiahli spravodlivosť. Keďže sa snažili dosiahnuť spásu konaním skutkov, nemohli ju dosiahnuť pomocou viery. Židovský ľud pri tejto svojej snahe narazil na kameň úrazu – Ježiša Krista. Prehliadol ho, nespoznal a neuveril. To bolo príčinou Pavlovho žiaľu. „Zvyšok“ Izraela (t. j. skupina verných) i tí, ktorí sa obrátili z pohanstva, spásu dosiahli. Židia i pohania tak tvoria nový ľud. Patria tam všetci, ktorí uverili v Krista a nespoliehali sa na svoje skutky. Tak to ohlasovali aj proroci.
„Alebo nemá hrnčiar moc nad hlinou…?“ (v. 21).
|
|
Boh prehovoril k prorokovi: „Áno, ako je hlina v hrnčiarových rukách, tak ste vy v mojich rukách, dom Izraela“ (Jer 18, 6). V mnohých ľuďoch môžu vyvolať tieto slová vzdor a vzburu. Či sme my len také „nič“, s ktorým si Boh robí, čo sa mu zachce? Ale Božie slovo nám ponúka iný uhol pohľadu. V rukách majstra je všetko, čo vytvorí, majstrovské dielo. Spomeňme si na diela slávnych majstrov. Čím je majster uznávanejší a slávnejší, tým má jeho dielo väčšiu hodnotu samo osebe. Tak aj my. Sme dielom Majstra majstrov, samého Stvoriteľa vesmíru, a máme nesmiernu hodnotu už tým, že sme. V Božích očiach nijaký človek nie je viac či menej hodnotný. A všednosť či vznešenosť našich služieb nehodnotí podľa ľudských meradiel. U neho je vznešená každá služba, ktorú my konáme vznešene, z lásky k svojmu Majstrovi. Tu nemá miesto nijaké ľudské porovnávanie, lebo čo je u ľudí „tohto sveta“ vznešené, pred Bohom je ohavné (porov. Lk 16, 15).
|
|
Pane, ty si náš Otec. My sme hlina a ty si náš Tvorca, všetci sme dielom tvojich rúk. Chválim ťa, že si ma utvoril tak zázračne; všetky tvoje diela sú hodné obdivu a ja to veľmi dobre viem. Som rád, že patrím takému vznešenému Majstrovi, a uznávam tvoju zvrchovanosť (porov. Iz 64, 7; Ž 139, 14n).
|
|
Viac o tom, na čo využijeme vaše 2%, si môžete prečítať TU.
|
|
|