1 Kor 15, 35 – 49
Ale niekto povie: „Ako vstanú mŕtvi? V akom tele prídu?“ Hlupák! Čo ty seješ, neožije, ak prv neodumrie. A čo seješ, neseješ budúce telo, ale holé zrno, či už pšeničné alebo nejaké iné. No Boh mu dáva telo, aké chce, a každému semenu jeho vlastné telo. Nie každé telo je to isté telo, ale iné je ľudské, iné zvieracie telo, iné vtáčie telo a iné rybie. A sú telá nebeské a telá pozemské, ale iná je sláva nebeských a iná pozemských. Iný je jas slnka, iný jas mesiaca a iný jas hviezd; veď hviezda sa od hviezdy líši jasom. Tak je to aj so zmŕtvychvstaním: seje sa porušiteľné, vstáva neporušiteľné; seje sa potupené, vstáva slávne; seje sa slabé, vstáva mocné; seje sa telo živočíšne, vstáva telo duchovné. Ak jestvuje živočíšne telo, jestvuje aj duchovné. Tak je aj napísané: „Prvý človek, Adam, sa stal živou bytosťou;“ posledný Adam oživujúcim Duchom. Ale nie je prv duchovné lež živočíšne, až potom duchovné. Prvý človek zo zeme je pozemský; druhý človek je z neba. Aký je ten pozemský, takí sú aj ostatní pozemskí; a aký je nebeský, takí sú aj ostatní nebeskí. A ako sme nosili obraz pozemského, tak budeme nosiť aj obraz nebeského.
|
|
Pre tých, ktorí v Korinte popierali vzkriesenie, bolo zrejme neprijateľným vzkriesenie tela. Predmetom sporu je teda „telesnosť“ vzkriesenia. Pavol sa im to snaží vysvetliť použitím niekoľkých obrazov z prírody. Poukazuje na to, že osoba nebude vzkriesením vymazaná a úplne nanovo stvorená, ale bude touto novou skutočnosťou premenená. V centre je však vždy veľkonočná udalosť Ježiša Krista. Tak ako pri stvorení, aj pri vzkriesení bude zjavná Božia sila a kreativita.
„… a aký je ten nebeský, takí sú aj ostatní nebeskí“ (v. 48).
|
|
Aké telá budeme mať po vzkriesení?
„Kristus vstal z mŕtvych so svojím vlastným telom. ,Pozrite na moje ruky a nohy, že som to ja‘ (Lk 24, 39). Nevrátil sa však do pozemského života. Takisto v ňom všetci vstanú z mŕtvych so svojím vlastným telom, ktoré majú teraz, ale toto telo bude pretvorené na oslávené telo, na telo duchovné“ (KKC 999). Spôsob, akým sa vzkriesenie odohrá, prevyšuje našu predstavivosť a naše chápanie.
Tak ako prvý človek, aj my teraz žijeme v tele. Je to telo porušiteľné, úbohé, slabé, živočíšne. Ale telo, ktoré prijmeme od Boha pri vzkriesení, bude telom neporušiteľným, slávnym, mocným a duchovným (porov. v. 43n). Tak ako sme boli stvorení na Boží obraz, budeme aj vzkriesení na obraz Boží – ponesieme podobu Kristovho vzkrieseného tela (porov. v. 49). Všetko toto môžeme krátko zhrnúť: pri vzkriesení tela každý z nás bude mať to isté telo, aké má teraz, ale nie také isté. Budú to naše vlastné telá. Ich kvalita však bude celkom iná; taká, akú malo Kristovo telo po zmŕtvychvstaní.
|
|
Pane Ježišu Kriste, ty si ma zmieril s nebeským Otcom. Aj za mňa si premohol smrť, keď si slávne vstal z hrobu. Daj mi milosť, aby som vstal z hrobu svojich hriechov, aby som po smrti svojho tela očakával v nebi jeho vzkriesenie spolu s mojimi drahými.
|
|
Ježiš – záruka nášho vzkriesenia
|
|
|