Sk 21, 27 – 40
Keď sa tých sedem dní už končilo, zbadali ho v chráme Židia z Ázie. Pobúrili celý zástup, položili naň ruky a kričali: „Mužovia, Izraeliti, pomáhajte! Toto je ten človek, čo všetkých všade učí proti ľudu, proti zákonu a proti tomuto miestu. Ba ešte aj Grékov voviedol do chrámu a poškvrnil toto sväté miesto.“ V meste s ním totiž videli Efezana Trofima a mysleli si, že Pavol ho voviedol do chrámu. Celé mesto sa rozbúrilo a začal sa zbiehať ľud. Chytili Pavla, vyvliekli ho z chrámu a hneď zatvorili brány. Už ho chceli zabiť, keď došlo veliteľovi kohorty hlásenie, že sa celý Jeruzalem búri. On si hneď vzal vojakov a stotníkov a zbehol k nim. Keď uvideli veliteľa a vojakov, prestali Pavla biť. Tu veliteľ pristúpil k nemu, vzal ho a rozkázal ho spútať dvoma reťazami. Potom sa opýtal, kto je to a čo vykonal. Ale v dave každý vykrikoval niečo iné. A keď sa v tom zmätku nemohol dozvedieť nič isté, rozkázal ho odviesť do pevnosti. Keď prišiel ku schodom, museli ho pre násilie davu vojaci niesť, lebo celé množstvo ľudu šlo za ním a kričali: „Preč s ním!“ Keď ho už mali voviesť do pevnosti, povedal Pavol veliteľovi: „Smiem ti niečo povedať?“ On vravel: „Ty vieš po grécky? Nie si ty ten Egypťan, čo nedávno vyvolal vzburu a vyviedol na púšť štyritisíc zbojníkov?“ Pavol povedal: „Ja som Žid z cilícijského Tarzu, občan nie neznámeho mesta. Prosím ťa, dovoľ mi prehovoriť k ľudu.“ On mu dovolil a Pavol, ako stál na schodoch, pokynul ľudu rukou. Keď nastalo úplné ticho, prehovoril k nim po hebrejsky:
|
|
Pavla zbadali v chráme niektorí Židia z Ázie. Obvinili ho, že znesvätil posvätné miesto tým, že tam priviedol pohana. Bola to však iba ich domnienka.
„Chytili Pavla, vyvliekli ho z chrámu a hneď zatvorili brány“ (v. 30).
Kričali: „Preč s ním!“ a chceli ho zabiť. Keď videli prichádzať rímskych vojakov, prestali ho biť.
|
|
Tí Židia, ktorí obvinili Pavla, si neoverili, či to, čo si mysleli, bola skutočná pravda. Zakladali svoje súdy na domýšľavosti a ešte k tomu chceli veci riešiť po svojom. Povýšili svoju vlastnú spravodlivosť nad skutočnú Spravodlivosť. Pavol tiež píše: „Pretože nepoznajú Božiu spravodlivosť a snažia sa uplatniť svoju spravodlivosť, nepodrobili sa Božej spravodlivosti“(Rim 10, 3; ekum. prekl.). Vo svojej samospravodlivosti chceli Pavla vylúčiť z chrámu – teda z dobier, ktoré sami požívali. A pritom sa oni sami svojimi postojmi voči Pavlovi vylučovali z Božích dobier, ktoré im núkal. A boli to oveľa väčšie dobrá, ako si vedeli predstaviť. Aj ja si mám dávať veľký pozor na posudzovanie situácií a na svoje súdy. Nemám robiť unáhlené uzávery bez overenia ozajstnej pravdy. Lebo moje myšlienky často nie sú v súlade s Božími myšlienkami a moje súdy sú ďaleko od Božích spravodlivých súdov.
Svojou samospravodlivosťou si veľmi ľahko „zatváram dvere“ pred veľkými dobrami, ktoré mi Boh núka aj cez ľudí, ktorých nespravodlivo posudzujem.
|
|
Pane zástupov, iba ty súdiš spravodlivo, ty skúmaš myseľ a srdce (porov. Jer 11, 20).
Odprosujem ťa za každý môj súd nad ľuďmi, aj za to, že som mal postoj „najspravodlivejšieho človeka na svete“. Nauč ma, Pane, tvojej spravodlivosti a daruj mi milosrdnú lásku k ľuďom, tak ako ja stále očakávam milosrdenstvo od teba. Bože, buď milostivý mne hriešnemu (Lk 18, 13).
|
|
Ježiš, ktorý jediný je naozaj spravodlivý
|
|
Viac o tom, na čo využijeme vaše 2%, si môžete prečítať TU.
|
|
|