Toto je štvrtá a posledná pieseň o Pánovom služobníkovi, ktorú napísal Izaiáš. Jasne poukazuje na Ježišovo utrpenie a smrť. Izaiáš predstavil nový koncept: Počas celej histórie Izraela bol vinník potrestaný za svoje vlastné a dokonca aj za generačné hriechy. Ale tu vidíme Ježiša, nevinného, ktorý stojí na našom mieste, aby prijal na seba trest, ktorý prináleží nám, aby sme boli oslobodení a mohli byť prijatí do jeho rodiny.
Posledné slová v Izaiášovi hovoria, že Ježiš niesol hriechy mnohých a prihováral sa za zločincov. V Lukášovom evanjeliu počujeme niektoré z posledných Ježišových slov na kríži: „Otče, odpusť im, lebo nevedia, čo robia“. Aj v celej svojej bolesti a úzkosti sa Ježiš prihováral za teba a za mňa, aby sme boli spasení a mali vzťah s Otcom.
Keď čítame evanjelium, vidíme, že Mária, Ján a ďalšie ženy stáli pri kríži a pozerali sa. Aj keď je ukrižovanie taká hrozná udalosť, že by sa za normálnych okolností dalo očakávať, že sa jej radšej vyhnú, boli tam kvôli láske k Ježišovi. Láska vydrží veľa. Dokážeš sa zamyslieť nad časom, keď si kvôli láske buď veľa zniesol, alebo naopak, keď niekto za teba znášal bolesť a ťažkosti?
Mária, Ježišova matka, poznala realitu jeho narodenia, narodeného z Ducha Svätého a vedela, že Ježiš je Mesiáš. Predstavujem si jej hrdosť, keď sledovala, ako sa rozvíja a vyrastá v úžasného muža, o ktorom čítame v evanjeliách. Keď tam stojí, počúva a pozerá, trpí so svojím synom. Možno si spomína na slová Simeona, ktorý jej povedal, že aj jej srdce prenikne meč (Lk 2). Ako sa pozerá, zažíva to prebodnutie. Možno sa pýta, ako môže byť ukrižovanie súčasťou Božieho plánu. Aký Boh zomiera na kríži? Ľudskej mysli to nedáva zmysel, najmä bez pochopenia zmŕtvychvstania a radosti, ktorá príde.
Pri kríži bola aj Mária Magdaléna. Jej život sa zmenil, keď ju Ježiš oslobodil od siedmich démonov, ktorí ju držali spútanú (Marek 16). Jej život predtým bol trápením a hrôzou. Ale po stretnutí s Ježišom bola oslobodená od viny i hanby a minulosť ju už viac neovládala. Bez ohľadu na bolesť, vinu, hanbu alebo akékoľvek iné okolnosti v našej minulosti nás Ježiš od nich tiež dokáže oslobodiť. Zomrel, aby sme mohli byť slobodní.
Niektorí učenci sa domnievajú, že Máriinou sestrou bola Salome, manželka Zebedea a matka Jakuba a Jána. Bola ambiciózna a chcela pre svojich dvoch chlapcov to najlepšie. V Matúšovi 20 sa Ježiša spýtala, či budú môcť sedieť po jeho pravici a ľavici v pozícii autority, keď príde do svojho kráľovstva. Možno, podobne ako mnohí iní, očakávala, že Ježiš zriadi svoje kráľovstvo a oslobodí ľudí spod rímskeho útlaku. Aká zmätená musela byť, keď videla Ježiša na kríži.
O tretej Márii pod krížom vieme len málo okrem toho, že bola Kleopasovou manželkou.
Vidíme Ježiša v celej jeho bolesti a agónii, ako sa stará o svoju matku a o učeníka, ktorého miloval. Dáva ich sebe navzájom, aby sa milovali a podporovali v ťažkých časoch, ktoré ich čakajú. Sú v tvojom živote ľudia, ktorí ťa podržali v ťažkostiach? Spomínam si na smrť nášho prvého dieťaťa a myslím na priateľku, ktorý všetko nechala tak, prišla a sedela so mnou počas tých prvých dní smútenia. Nebolo treba žiadne slová, bola tu len láskavá a súcitná ruka, ktorú som mohla držať. Božia láska v akcii.
Pred časom som položila Bohu otázku ‚Čo je kríž?‘ Odpoveď bola okamžitá. Hovoril mi do myšlienok: ‚Je to moja láska‘. Svojím spôsobom je bizarné, že nástroj takého hrozného mučenia môže byť niekedy spojený s láskou. Ale keď vidíme, ako sa Ježiš rozhodol vydržať kríž, len láska to mohla umožniť. Sme skutočne veľmi milovaní.
Je kríž miestom, ktoré by si mohol vo svojej fantázii navštíviť a stráviť nejaký čas so ženami a Jánom a Ježišom v jeho utrpení? Ako zareaguješ? Uvedomenie si toho, čo Ježiš urobil, nás vedie k veľkej vďačnosti.